خلاقیت در روابط عمومی
گروه شرکت کننده در این دوره عملا همکاران خودم در شرکت دیگری از مجموعه صنعت نفت بودند و این موضوع کار مرا برای بیان عینی تر برخی مطالب و مخصوصا اشاره به بعضی مثال های عینی راحت تر می کرد. ترکیبی از همکاران باسابقه و برخی افرادی که حتی کم تر از یک سال سابقه کار در روابط عمومی داشتند.
رئوس مباحث و نکات مورد نظر برای ارائه را سرفصل های کتاب "روابط عمومی و سازمان های چابک" قرار دادم که به اتفاق همسرم آن را نوشته بودیم. شاید نکته مهم دیگری که می توانست در ایجاد ارتباط مثبت میان من و همکاران حاضر در دوره موثر باشد همین مسئله بود که همسرم نیز به عنوان یک رئیس روابط عمومی هم اکنون همکار آنها در مجموعه نفت محسوب می شد.
از نظر من روابط عمومی سال هاست از آن شکل تعاریف سنتی خارج شده است. در واقع اینکه هنوز هم بخواهیم روابط عمومی را پل ارتباطی میان مدیریت و کارکنان یا تنظیم کننده ارتباط میان داخل و خارج از سازمان بدانیم، اینکه هنوز روابط عمومی را آئینه تمام نمای سازمان بدانیم عملا ما را از آنچه این روزها روابط عمومی به هزار و یک دلیل درگیر آن می باشد دور می سازد. به دوستان حاضر در این دوره گفتم که به تعداد افراد شاغل در روابط عمومی می توانیم برای این رشته تعاریف جداگانه ای داشته باشیم و همه آنها نیز به جای خود صحیح باشند. اما مسئله مهم تر این است که با کارکردهای موثر یک روابط عمومی کارآمد آشنا باشیم و بتوانیم ارزش های وجودی خودمان را در قالب سازمانی که در آن حضور داریم ارائه دهیم.
من روابط عمومی را عبارت از" تاثیر و نفوذی می دانم که افراد در ارتباطات روزانه خود بر یکدیگر می گذارند". ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم که در مراودات روزانه از دیگران تاثیر گرفته و بر آنها تاثیر می گذاریم. برای من مفهوم واقعی روابط عمومی این است که چه مقدار می توانیم در سایر همکاران، مراجعین و افرادی که به واسطه شغلمان روزانه با آنها مراوده داریم تاثیر مثبت بگذاریم و اگر موفق شدیم چنین تاثیری ایجاد نمائیم چگونه آن را در رفتارهای افراد پایدار کنیم به نحوی که جزئی از تفکر، باور و رفتار روزمره آنان شود؟ و آنچه از تجربه و تحصیل خود در این زمینه می دانستم را برای حاضرین بیان کردم.
تعامل با برخی کارکنانی که تازه به جمع روابط عمومی پیوسته بودند مرا یاد سال های قبل و روزهائی انداخت که سرشار از انگیزه بودم. لذا این نکته مهم را چندین بار به آنان گوشزد کردم که از ارائه طرح های نو و ابتکاری خسته و دلزده نشوند . اینکه باید هرآنچه را به عنوان طرحی نو ارائه می دهند در جائی ثبت و یادداشت کنند. زیرا اگر در آن موقع مورد توجه قرار نگیرد، مطمئن باشند سال ها بعد حتی در سازمانی دیگر به عنوان راهکاری جدید مورد استفاده سازمان و مجموعه روابط عمومی قرار گرفته تاثیر ثبت خود را نشان خواهد داد. به عنصر تجربه اشاره کردم و اینکه در ابتدای سال های ابتدائی شروع به کار خیلی متوجه اهمیت آن نبودم. اینکه در آن سال ها مهم ترین عامل آرامشم برای اجرای برنامه های مهم روابط عمومی حضور همکاران قدیمی در کنارم بود و سال ها بعد متوجه شدم به عنوان یک همکار با تجربه در خیلی از مراسم عامل آرامش برخی از همکارانم هستم. لذا تجربیات همکاران باسابقه را به هیچوجه دست کم نگیریم. تجربیاتی که طی این سال ها به دست آورده بودم بهترین مثال ها برای پاسخ به سوالاتی بود که آنان طی این دو روز مطرح می کردند. در برخی مواقع بر سر نمونه کارهائی که به عنوان مثال از انجام یک کار جدید و خلاقانه برایشان ارائه می دادم نظر مشترک نداشتیم و خرسند از نظرات متفاوت به آنها تاکید می کردم هدف من این است که متوجه چگونگی امکان ارائه یک فکر و ایده نو در انجام یک کار عادی مانند یک مراسم تودیع و معارفه باشید. قطعا کار شما می تواند جدیدتر و بدیع تر باشد. فقط یادتان باشد که می توانید از جرقه های فکری خود چه کارهای بدیعی انجام دهید کارهائی که هیچ کس در آن شرایط خاص انتظارش را ندارد.
نکته اصلی:
تمام مطالب بالا را گفتم تا به این مطلب انتهائی و اصلی
برسم که همه ما به واسطه ارتباطات و مراودات روزانه ای که داریم با حوادث و
اتفاقاتی برخورد
می کنیم که ناخواسته ایده های جدیدی را در ذهنمان ایجاد می کنند. مسئله مهم این
است که خیلی متوجه ارزش و اهمیت این ایده ها نیستیم و آنگونه که باید آنها را در
ذهنمان ثبت و نگهداری نمی کنیم. ایده های روزانه همگی جرقه هائی هستند که فقط یک
لحظه در ذهن ایجاد می شوند باید یاد بگیریم در لحظات خاص آنها را نگهداشته، اگر می
توانیم بلافاصله در گوشه ای ثبتشان کنیم تا از ذهنمان نروند و در فرصت مناسب آنها
را به خوبی تدوین کرده قابل اجرا نمائیم. خاصیت کار روابط عمومی حرکت آفرینی و
ایجاد برنامه است. روابط عمومی های صنعت نفت هنوز به واسطه نوع کار و تاثیر این
صنعت در اقتصاد کشور بیشترین فشار کار و ارتباطات را متحمل هستند و در شرایط حاضر
مجموعه روابط عمومی های منطقه انرژی پارس به دلیل قرار داشتن در مرکز انرژی
خاورمیانه شرایطی به مراتب خاص تر دارند. شرایطی که ویژه این منطقه مهم و قطب
انرژی کشور بوده تمهیدات و تعاملات مطلوب تری را می خواهد تا شرایط ثبت و ارائه خلاقیت
های فردی در قالب کارگروهی نمایان تر شود. لذا نیازمند مساعدت و تعامل بیشتری
هستند. باید همواره به یاد داشته باشیم که "روابط عمومی موجی است که آسودگی
آن مساوی با عدمش خواهد بود".
در این وبلاگ سعی شده مباحث و مقالات مربوط به نفت ‘ پتروِشیمی و روابط عمومی را ارائه تا شاید این تجربیات و نظرات راهگشای و مفید واقع گردد .