چالش هائی که هلدینگ خلیج فارس بر آنها غلبه کرده است

 

از جمله ویژگی های مهم مجمع عمومی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تاکید مدیرعامل این شرکت بر چند نکته مهم و لزوم توجه دقیقتر به آنها می باشد.

بر اساس عرف رایج، منطق گزارش های عملکرد برای شرکت های خصوصی و آنجا که قرار است نتایج کارکرد سالیانه آنها ارائه شود، پرداختن به تمام برنامه ها، اقدام های صورت گرفته و کسب درآمد حاصل شده طی یک سال مالی است. البته در کنار آن اصل گزارش های سالیانه شرکت های خصوصی که دارای سهامداران حقیقی و حقوقی هستند، بیان میزان سود حاصله می باشد تا بر اساس آن به ویژه سهامداران خرد بدانند بابت هر سهم خود چند ریال سود به آنها تعلق گرفته است.

اما از میان آنچه در گزارش مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و صحبت های ایشان در فیلم ارائه شده مورد تاکید جدی قرار گرفت و لازم است بیشتر به آنها پرداخته شود می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 

 

 

 

ادامه نوشته

موفقیت های ماندگار در صنعت پتروشیمی ایران

مقدمه:

دیدگاههای صاحب نظران حکایت از آن دارد که صنایع پتروشیمی ایران طی یک دهه گذشته از چند جنبه دچار آسیب های شدیدی شده است.  خصوصی سازی نامناسب، توقف توسعه و ایجاد ظرفیت های خالی در واحدهای تولیدی سه حوزه مهم در تمامی نظرات مربوط به  آسیب شناسی صدمات وارده به صنعتی است که قرار بود در چشم انداز ایران 1400 سرآمد پتروشیمی های منطقه خاورمیانه باشد. هرچند هنوز هم در ایجاد درآمدهای غیر نفتی کشور مهم ترین جایگاه را در اختیار دارد.

 

ادامه نوشته

پتروشیمی ایلام در مسیر توسعه

پتروشیمی ایلام مجتمعی است که مانند بسیاری از طرح های ناتمام پتروشیمی در میانه راه متوقف مانده بود و خرید سهام پترول توسط هلدینگ خلیج فارس جان دوباره ای به امیدهای این مجتمع در منطقه غرب کشور داده است. مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس طی ماههای گذشته چندین بار به این شهر سفر کرده و برنامه های تدوین شده برای توسعه هرچه سریع تر این شرکت به ویژه اجرای واحد الفین آن را به دقت زیر نظر گرفته است.

 

ادامه نوشته

روابط عمومی، آنچه ما می دانیم و آنچه دیگران می بینند!

روز روابط عمومی رسیده و دوست داشتم به این بهانه مطلبی بنویسم. یاد شعر فرهاد افتادم که می گفت "با خودم هی زدم از اینجا برو اما موش خرده شناسنامه من...". اصلا حس و حال نوشتن در مورد دغدغه ها و مسائل روابط عمومی را نداشتم ولی نمیشد از این مناسبت به آسانی گذشت. این بود که با هر مشقتی بود دست به قلم شده و آنجائی هم که مطلب کم آوردم بخش هائی از کتاب روابط عمومی و سازمان های چابک که حاصل تجربه خودم و همسرم می باشد را قرض گرفتم. امیدوارم دوستان رسانه ای قبلا مطالب کتاب را نخوانده باشند وگرنه در مقابل آن همه مطالب و تحلیل های عالی آنها حسابی شرمنده خواهم شد.

در اغلب سازمان هائی که تجربه کار در آنها را داشته ام نگاه به روابط عمومی بسیار متفاوت تر از سایر واحدهاست. به بیان ساده بگویم هر کسی در اداره که سلام و علیک گرم و نرمی بلد باشد احساس می کند روابط عمومی خوبی داشته و می تواند کارمند روابط عمومی شود. انتظار مدیران از روابط عمومی هم بسیار متناوب است به طوری که گاهی انسان را میان خواست های متناقض گرفتار می کند. اینکه به عنوان رئیس روابط عمومی این نکته را در سازمان جا بیاندازی که ویژگی های یک کارشناس روابط عمومی برای کار در این واحد کدام است گاهی اوقات خیلی ها را ناراحت می کند. 

 

ادامه نوشته

جایگاه حاکمیتی پتروشیمی کجاست؟

 

مقدمه:

روزی در یکی از جلسات مشترک با مدیر HSE پتروشیمی به ایشان گفتم شما وقتی قرار است از اقدامات صورت گرفته در مجتمع های پتروشیمی صحبت شود طوری گزارش می دهید گوئی همه این پروژه ها زیر نظر شماست و همه این برنامه ها و اقدامات صورت گرفته تحت نظر و مدیریت شما می باشد در حالی که خودتان می دانید اینگونه نیست. ولی وقتی حادثه ای در یکی از این واحدها رخ می دهد توجیه و موضع شما این است که این شرکت ها خصوصی هستند و موضوع ربطی به شما ندارد. تازه این بهترین شکل موضع گیری شماست زیرا معمولا در ادامه این گونه پاسخگوئی، چنین موضع می گیرید که شرکت های خصوصی شده برای افزایش سود و کسب درآمد بیشتر استانداردهای مختلف از جمله ایمنی و محیط زیست را به طور دقیق رعایت
نمی کنند و همین عامل باعث می شود چنین حوادثی در آنجا به وقوع بپیوند.

مدیر HSE  پتروشیمی گفت اینگونه نیست و من حاضرم ثابت کنم در زمان بروز حوادث من جزو اولین افرادی بوده ام که خودم را به آن محل رسانده ام. چون قرار نبود این بحث ادامه پیدا کند به این نکته اشاره کردم که سوابق نظرات اعلام شده توسط شما و دیگر مدیران را می شود در سوابق رسانه ها پیدا کرد.

اشاره به خلاصه گفتگوی مطرح شده با مدیر HSE پتروشیمی مثالی برای اظهار نظرهای کلی  است که معمولا از سوی بسیاری مسئولین شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص مسائلی مطرح می شود که علیرغم اظهار نظر عملا اختیاری نسبت به ضمانت تحقق آنچه بیان کرده اند، نداشته فقط تعهدی در افکار عمومی برای شرکت های خصوصی شده پتروشیمی از جمله هلدینگ خلیج فارس ایجاد می کنند. بطور مثال اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با چه کشورهائی و در چه طرح هائی قرار است مشارکت نماید، طبق برنامه اعلام شده از سوی آنان چه مقدار محصول جدید تا چه سالی وارد بازار می شود، ظرفیت تولید پتروشیمی  تا چند ساال آینده چند میلیون تن افزایش می یابد، جهت گیری تولید آینده پتروشیمی چه محصولاتی خواهد بود عملا در اختیار آنها نیست و لازم است کسی به آنها متذکر شود اگر قرار است کمکی به صنعتی که بدون استثناء معتقدید به دلیل خصوصی سازی نامناسب به حالت احتضار در آمده داشته باشید، بهترین کار این است که وظایف جدید خود را شناخته، در چارچوب آن عمل و اظهار نظر کنید.

 

 

ادامه نوشته

جایگاه همایش بین المللی پتروشیمی در کاهش ریسک سرمایه گذاری در ایران

 

همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی (IPF)اولین گردهمائی بین المللی این شرکت در دوران پسا تحریم است. همایشی که می تواند شرکت ها و موسسات مالی معتبر خارجی فعال در حوزه نفت و انرژی را با شرایط ایران به ویژه طرح های در دست اجرائی که به دلیل نداشتن سرمایه طی سالهای  گذشته معطل مانده اند آشنا ساخته، زمینه ساز توسعه دوباره این صنعت ارزش آفرین در کشور شود.

حضور سرمایه گذاران خارجی و فراهم شدن امکان مشارکت یا استفاده از تسهیلات مالی موسسات بین المللی خارجی علاوه بر گشودن گره توسعه طرح های معطل نیمه تمام صنعت پتروشیمی ایران از یک جنبه دیگر
نیز می تواند برای کشورمان موثر واقع شود و آن از جنبه بین المللی یعنی کاهش ریسک سرمایه گذاری خارجی از نگاه موسسات تحقیقاتی بین المللی است.

 

ادامه نوشته

آنچه هلدینگ خلیج فارس توانست و انجام داد؟

صنعت پتروشیمی کشور پس از یک دهه رکود جان تازه ای گرفته و توسعه دوباره را آغاز کرده است. آهنگ پرشتاب پتروشیمی این بار از مسیر مدیریت بخش خصوصی نواختن گرفته و تلاش دارد با نگاهی متفاوت از نگرش دولتی راهی را ادامه دهد که پایان خوش آن بتواند تحقق هدف سرآمدی و توسعه صنعت ارزش آفرین پتروشیمی باشد. تحقق این هدف بزرگ اگرچه نتایج بسیار ارزشمندی به همراه دارد ولی نیازمند الزاماتی است که باید از سوی دولت و دستگاههای دولتی فراهم شود. آنچه در این میان حائز اهمیت است حضور مجموعه موفقی تحت عنوان هلدینگ خلیج فارس است که طی دو سال گذشته با بکارگیری و اجرای راهکارهای نوین توانسته امید به توسعه دوباره پتروشیمی را زنده نماید.  

 

ادامه نوشته

اقدام های ماندگار در پتروشیمی

مقدمه:

دو مثال از ماندگاری آثار عملکرد مدیران تاثیر گذار در ذهن آیندگان مواردی است که مایلم به آنها اشاره کنم. یک خاطره بسیار دور از دوران کودکی شعاری است که به اتفاق همبازیان خود می گفتیم " این بچه ها مال کیه مال حسین مکیه". آن سوتر و کمی نزدیکتر خاطرات مربوط به دوران حضور دکتر اقبال در ریاست شرکت نفت و امکان ملاقات بدون دغدغه کارکنان با ایشان می باشد. موضوعی که برای سال ها زبانزد کارکنان باسابقه نفت و پتروشیمی بود. اقدام های ماندگار و ثبت شده توسط افراد در طول زمان با تعبیرهای مختلفی همراه بوده است. چه بسا کارهائی که در زمان وقوع به عنوان نوعی ناسازگاری تلقی گردیده ولی سال ها بعد از آن به عنوان اقدامی قهرمانانه یاد شده است.

ادامه نوشته